
Ks. Dariusz Dziadosz, profesornauk teologicznych w dyscyplinie nauki biblijne kierownik KatedryEgzegezy Ksiąg Historycznych, Prorockich i Sapiencjalnych, w ramach Sekcji NaukBiblijnych w Instytucie Nauk Teologicznych Wydziału Teologii KatolickiegoUniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II[3],wykładowca przedmiotów biblijnych w Instytucie Teologicznym w Przemyślu oraz WyższymSeminarium Duchownym w Przemyślu. Poukończeniu szkoły podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego im. MikołajaKopernika w Krośnie nad Wisłokiem, w 1987 roku wstąpił do Wyższego SeminariumDuchownego w Przemyślu. 19 czerwca 1993 r. przyjął święcenia kapłańskie z rąkks. abp. Józefa Michalika. Podstawowe studiafilozoficzno-teologiczne uwieńczył tytułem magistra teologii uzyskanym na KatolickimUniwersytecie Lubelskim na podstawie pracy ze Starego Testamentu pod tytułem: Człowiekstworzony na obraz Boży, napisanej pod kierownictwem ks. prof. dr. hab.Stanisława Potockiego[5].W latach 1993–1995 pracował w charakterze wikariusza w parafii Rymanów warchidiecezji przemyskiej. W latach 1995–2002 odbył specjalistyczne studiabiblijne w Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie, gdzie 30 kwietnia 2002 r.obronił pracę doktorską pt. Gli oracoli divini in 1Sam 8 - 2Re 25. Redazionee teologia nella storia deuteronomistica dei re, otrzymując stopień naukowydoktora nauk biblijnych. Po powrocie do Polski pracował przez rok jakowikariusz w parafii Strachocina, koło Sanoka. Od 2003 r. jest wykładowcąStarego Testamentu na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiegooraz w Wyższych Seminariach Duchownych w Lublinie i Przemyślu. WMetropolitarnym Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu od roku 2003 pełniłfunkcję prefekta i wychowawcy alumnów, natomiast w latach 2007-2017 pełnił tamobowiązki rektora. 13 marca 2007 r. habilitował się na KUL-u na podstawie ocenydorobku naukoweg o i pracy zatytułowanej Monarcha odrzucony przez Boga ilud. Proces redakcji biblijnych tradycji o Saulu. CzłonekZarządu Stowarzyszenia Biblistów Polskich w kadencji 2023–2028

Doktorat z zakresu Historii Kościoła na Papieskim UniwersytecieGregoriańskim w 1997 r. ze specjalizacją z okresu historii starożytnej. W 1996Dyplom Archiwum Historycznego Instytutu Paleografii, Dyplomacji i ArchiwówWatykańskich. Od 1998 profesor w Seminarium Duchownym Kustodii Ziemi Świętej, aw latach 2012-2014 w Antonianum w Rzymie. W 2019 mianowany profesoremzwyczajnym na Wydziale Nauk Biblijnych i Archeologicznych Jerozolimy (StudiumBiblicum Franciscanum) Uniwersytetu Antonianum w Rzymie. Od 1998 dyrektorarchiwum historycznego Kustodii Ziemi Świętej. W 2017 roku nakładem wydawnictwaCalvarianum ukazało się polskie wydanie książki: N.S. Klimas, „Autentyczność BożegoGrobu w Jerozolimie. Analiza oparta na historiografii, archeologii i zabytkach(I-X w.)”. W 2018 roku ukazało się drugie uzupełnione wydanie tej książki. Oprócztego opublikował także książkę S.N. Klimas, Storia dell’Archivio Storicodella Custodia di Terra Santa (Biblioteca Bio-Bibliografica della TerraSanta e dell’Oriente Francescano, Quinta Serie – Sussidi), ETS Milano 2013, 224s. S.N. Klimas, Kustodia ZiemiŚwiętej. 800 Lat Historii, Calvarianum, KalwariaZebrzydowska 2023, 615 ss. S.N. Klimas, La Custodia di Terra Santa. Una Storialunga 800 anni, (Studia Orientalia Christiana Monographiae 34), ETS Milano 2025 439 ss.a także różne artykuły na temathistorii Kustodii Ziemi Świętej, Bazyliki Bożego Grobu czy historii ZiemiŚwiętej, opublikowanych w różnych czasopismach i w różnych językach.

Naukowiec z tytułem doktora teologii Papieskiej Akademii Teologicznej wKrakowie, specjalizujący się w teologii biblijnej i języku hebrajskim, zajmowałstanowiska dydaktyczne w różnych seminariach teologicznych i na uniwersytetach,w tym na Uniwersytecie Jagiellońskim i Papieskim Uniwersytecie Jana Pawła II. W2019 r. uzyskał habilitację w dziedzinie nauk teologicznych i jest aktywnymczłonkiem kilku stowarzyszeń biblijnych i teologicznych. Uznany za wkładnaukowy, otrzymał takie nagrody jak trzecie miejsce w konkursie na TeologicznąKsiążkę Roku (2019), Nagrodę Rektora (2023) oraz Nagrodę Feniksa (2024). Jestautorem licznych publikacji z zakresu studiów biblijnych, archeologii itłumaczeń, w tym prac dotyczących Pięcioksięgu i tekstów ugarickich.


O. Krzysztof Napora jest biblistą i pracownikiem naukowymInstytutu Nauk Biblijnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego od 2012 roku.Jego kariera akademicka obejmuje studia filozoficzne i teologiczne, święceniakapłańskie oraz zaawansowane studia biblijne, które zakończył uzyskaniemdoktoratu w École biblique et archéologique française de Jérusalem. Zajmuje sięrównież nauczaniem i jest członkiem kilku towarzystw biblijnych iteologicznych.
KapłanDiecezji Pelplińskiej; profesor zwyczajny nauk teologicznych; kierownik Katedry Filologii, Historii Biblijnej iLiteratury Międzytestamentalnej na Wydziale Teologicznym UniwersytetuKardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz wykładowca w Wyższym SeminariumDuchownym w Pelplinie; redaktor naukowyserii wydawniczej Biblica et Judaica;
Obszarybadań: Księga Daniela, literatura międzytestamentalna, apokaliptyka żydowska,zwoje znad Morza Martwego, archeologia i historia biblijna, języki biblijne,zwłaszcza aramejski.
Autorkilkunastu monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych dotyczących Bibliii literatury z okresu Drugiej Świątyni, m.in. Księga Daniela. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (NKB.ST 26),Częstochowa 2008;Biblijny język aramejski: gramatyka,kompletne preparacje, słownik (BJ 5), Pelplin 2016; Interpretacja Bibliiw Qumran i inne studia (BJ 8), Pelplin 2020; Targum Neofiti 1: KsięgaPowtórzonego Prawa. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy(BA 5), Lublin 2021; razem z A. Kuśmirek,, Targum Jonatana. Edycja tekstuaramejskiego – przekład na język polski z wprowadzeniem i notami, t. I: Prorocywcześniejsi; t. II: Prorocy późniejsi, część 1-2, Warszawa2022-2023.
Ks. Arnold Jan Zawadzki, prezbiter archidiecezji łódzkiej, doktor naukbiblijnych, adiunkt w Katedrze Egzegezy Pism Historycznych, Proroczych iMądrościowych Instytutu Studiów Biblijnych Wydziału Teologicznego KatolickiegoUniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Urodzony 5 listopada 1973 r. w Łodzi. Po ukończeniu XXXI Liceum im. LudwikaZamenhofa w Łodzi, w 1992 r. wstąpił do Papieskiego Wyższego SeminariumDuchownego w Rzymie. Studiował filozofię na Papieskim Uniwersytecie Laterańskimoraz teologię na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. Święcenia kapłańskieprzyjął 25 kwietnia 1999 r. z rąk Ojca Świętego Jana Pawła II. Po święceniachprzez rok pracował jako wikariusz w rzymskiej parafii Santi Marcellino e Pietroin Laterano. W latach 2000-2003 pracował jako prefekt w Papieskim WyższymSeminarium w Rzymie. W 1999 r. podjął studia specjalistyczne w PapieskimInstytucie Biblijnym w Rzymie. W 2004 r. uzyskał tytuł licencjata w dziedziniestudiów biblijnych w tym samym instytucie, a w 2009 r. uzyskał tytuł doktora wdziedzinie studiów biblijnych na podstawie pracy doktorskiej: Os10,8-10.11-15 e i suoi echi in Geremia. Un approfondimento esegeticonapisanej pod kierunkiem prof. Horacio Simiana-Yofre SJ. Obecnie jest adiunktemw Instytucie Studiów Biblijnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego orazwykładowcą Pisma Świętego i egzegezy Starego i Nowego Testamentu w WyższymSeminarium Duchownym w Łodzi.
Zainteresowania badawcze: pisma prorockie ST; teologia biblijna ST;filologia biblijna; Qumran; okres perskiw prowincji Yehud; proroctwo ST jako praeparatio ad mysterium Christi; metodahistoryczno-krytyczna.
Odchodząc stamtąd, Jezus ujrzał człowieka imieniem Mateusz, siedzącego w komorze celnej, i rzekł do niego: «Pójdź za Mną!» On wstał i poszedł za Nim. Gdy Jezus siedział w domu za stołem, przyszło wielu celników i grzeszników i siedzieli wraz z Jezusem i Jego uczniami. Widząc to, faryzeusze mówili do Jego uczniów: «Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?» On usłyszawszy to, rzekł: «Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Idźcie i starajcie się zrozumieć, co znaczy: Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary. Bo nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników». (Mt 9, 9–13)